Milyen ház volt?

Az előadás látogatottságát furcsa fogalmi áttétellel "ház"-nak nevezzük.

Jó ház volt ma.

 - ez természetesen nem az épületre vonatkozik, hanem a nézőkre.

Ha minden jegy elkelt, az a teltház (régies nevén: táblás ház - mármint hogy kitették a "minden jegy elkelt"-táblát). Néhány üres széknél már be szokás mondani a teltházat.

Ennél egyébként van följebb furcsa módon, sok színházban létezik pótszék, azaz az épített sorok mellé berakott plusz férőhely. Így lehetséges, hogy előadás látogatottsága lehet akár 120% is.

Aztán lefelé, mintha órák lennének: háromnegyed ház, félház, negyedház.

A háromnegyed ház szinte feltűnést sem kelt, a félház már beszédtéma utána - a negyedház kínos.

Érdekesség, hogy színigazdaságilag máshogy van egy előadás sikere, mint nézőszámilag. Ha egy nézőtéren kürölnézünk, valójában meglepően kevés lesz körülöttünk a teljesárú jeggyel érkező néző - a legtöbb helyen különféle akciók, kedvezmények vannak, a rettenetes "vattáról", azaz a nézőtér ingyenes feltöltéséről nem is beszélve.

Szóval, míg a színészek-alkotók azt akarják, hogy a nézőtéren minden széken üljenek, hisz ez adja és erősíti fel legjobban azt az összehasonlíthatatlan erőteret, amit csak az élő színház tud - addig a gazdasági igazgatók a bevételt nézik, és az ún. eszmei bevételt (azaz azt az ideális esetet, amikor minden széken teljesárú néző ül) osztják a ténylegessel. Az iménti két mérési mód eredményei között megdöbbentően nagy különbség lehet - egy táblás ház is lehet anyagilag negyedház.

A COVID gyökeresen átalakította a nézők jegyvásárlási szokásait, de erről most még kevés tudható. Annyi már látszik, hogy sokkal kevesebb az elővétel, mint régebben - azaz egy egyetlen nappal korábban még szinte üresnek tűnő nézőtér is megtelhet másnapra, ez korábban szinte elképzelhetetlen lett volna. A probléma az, hogy azt, hogy tényleg megtelik-e egy nap alatt (vagy akár az ajtóban vett jegyekkel), vagy nem - azt nem lehet előre tudni. Így a gazdaságilag egyébként is rogyadozó színi vállalkozások kockázatviselő képessége könyörtelen nyomásteszt alatt van minden egyes napon.

A hagyomány az, hogy az előadást akkor nem kell megtartani, ha kevesebben vannak a nézőtéren, mint a színpadon.

Vájtfülűek kiszúrhatják, hogy az aznapi "házat" borászokéhoz hasonló jelzőkkel szokták illetni a színházban: jó ház volt, nagyon szép ház volt, stb.

 

Címkék: nézőtér